fire

Mi az a tolózár?

Tolózárainkat széles körben használják minden területen és alkalmasak mind a föld feletti, mind pedig a föld alatti telepítésre. Nem utolsósorban a föld alatti létesítményeknél a legfontosabb, hogy a megfelelő típusú szerelvényt válasszuk a magas csereköltségek elkerülése érdekében.

A tolózárakat teljesen nyitott vagy teljesen zárt működésre tervezték. Nagyrészt csővezetékekbe kerülnek telepítésre, mint szakaszoló szerelvények, és nem használhatóak szabályozásra. A tolózárak működtetése: az óramutató járásával megegyező irányba történik a zárás (CTC) vagy az óramutató járásával ellentétes irányba a nyitás (CTO) az orsó eltekerésével. A tolózár működtetésekor az ék felfelé vagy lefelé mozog az orsó menetes részén.

Hol használjuk a tolózárakat?

A tolózárakat leggyakrabban akkor használjuk, ha minimális nyomásveszteségre és teljes átömlő keresztmetszetre van szükség. Teljesen nyitott esetben egy tipikus tolózárnak nincs akadálya az áramlási útvonalon, ami nagyon alacsony nyomásveszteséget eredményez, és ez a kialakítás lehetővé teszi csőtisztító szivacs használatát. A tolózár egy u.n. „multiturn“ szerelvény, ami azt jelenti, hogy a zár működése menetes szár segítségével történik. Mivel a tolózár működtetése közben az orsónak többször át kell fordulnia, hogy nyitottról zárt pozícióba mozogjon az ék, a lassú működés megakadályozza a kosütés hatás kialakulását is.

A tolózárak szinte minden folyadékhoz alkalmazhatóak. Az AVK tolózárak a következő működési körülményekre alkalmasak:

  • Ivóvíz, szennyvíz és semleges folyadékok: hőmérséklet -20 és +70 °C között, legfeljebb 5 m/s áramlási sebesség és legfeljebb 16 bar nyomásra.
  • Gáz: hőmérséklet -20 és +60 °C között, legfeljebb 20 m/s áramlási sebesség és legfeljebb 16 bar nyomásra.

Lásd az AVK vízre/szennyvízre és gázra vonatkozó telepítési és karbantartási utasításait. víz/szennyvíz; és; gáz

Tolózár by-pass ággal

By-pass ággal szerelt tolózárakat alapvetően három okból használnak:

  • A csővezeték nyomáskülönbségének kiegyensúlyozása érdekében a zár nyomatékigényének csökkentésére és ezáltal az egyszemélyes működés lehetővé tételére.
  • A fő zár lezárva és a megkerülő ág nyitott állapotban tartásával, ha a folyamatos áramlás megengedett, elkerülve az esetleges stagnálást.
  • A csővezeték lassú feltöltésére

Az AVK DN 450-es átmérőtől kínál By-pass ággal ellátott tolózárakat lásd az 55/30 és 06/30 sorozatot.

Párhuzamos vs záró ékes tolózárak

A tolózárak két fő típusra oszthatók: Párhuzamos és záróékes. A párhuzamos zárású tolózárak keskeny éket (megvezető papucs) használnak két párhuzamos megvezető persely között,továbbá népszerű a késtolózár vágóéllel felszerelve is. Az ékes megvezetésű tolózárak két párhuzamos ékpályán mozognak,kissé kúp alakú papuccsal.

Az AVK tolózárak többsége szilárd ék alakú kialakítású, de késtolózárakat is kínálunk a szennyvízkezeléshez és párhuzamos zárásúakat a gázellátáshoz.

Fémzárású vs lágytömítésű tolózárak

Mielőtt a lágytömítésű tolózárak elterjedtek volna a piacon, nagyrészt fémzárású tolózárakat használtak. A fém ülék kúpos ékkialakítása és szögzáró tömítőszelence a zár alján mélyedést igényelnek a szoros zárás biztosítása érdekében. Emiatt homok és kavics kerülhet a vájatba. A csőrendszer soha nem lesz teljesen mentes a szennyeződésektől, függetlenül attól, hogy a cső a telepítését követően vagy javításkor mennyire alaposan öblítik ki. Így minden fém ék végül elveszíti a képességét, hogy cseppmentesen zárjon.

A lágytömítésű tolózáraknál nincs szükség vájatra a tömítéshez, amely lehetővé teszi a szabad áthaladást a homok és kavicsok számára. Ha a szennyeződés kerül a zárnyelv alá a bezáráskor, akkor azt a gumi felület körülöleli és „magába nyeli“,ezzel is biztosítva a tökéletes zárást. A kiváló minőségű gumi vegyület elég puha ahhoz, hogy elnyelje a szennyeződéseket, de elég erős ahhoz, hogy kilökje magából  a szennyeződéseket, amikor a tolózárat újra kinyitják. Ez azt jelenti, hogy a gumi felület visszanyeri eredeti alakját, biztosítva a cseppmentes tömítést.

Az AVK tolózárjainak túlnyomó többsége lágytömítésű, de egyes piacokon még mindig elérhetőek a fémzárású szerelvények, így még mindig a vízellátás és a szennyvízkezelés termékcsalád részét képezik. Lásd az 54-es szériát

Tolózárak emelkedő vs nem emelkedő orsós kialakítással

Az emelkedő orsók az ékhez vannak rögzítve, és a szelep működtetése közben együtt emelkednek és ereszkednek le, vizuális jelzést adva a szelep helyzetének, és lehetővé téve az orsó zsírozását. Az anya forog körül a menetes orsón és mozgatja azt. Ez a típus csak föld feletti telepítésre alkalmas.

A nem emelkedő orsós változatot az ékbe fűzik, és az ék felemelkedésével/leeresztéssel zár belsejében forgatják. Kevesebb függőleges helyet foglalnak el, mivel az orsó a tolózártestben van. Az AVK tolózárak gyárilag felszerelt pozíciójelzővel is elérhetőek az orsó végén, hogy jelezzék a zárnyelv helyzetét. A nem emelkedő orsóval rendelkező tolózárak föld feletti és föld alatti létesítményekhez egyaránt alkalmasak.

Az AVK kínálatának nagy részét nem emelkedő orsós változatra tervezték, de tolózárakat is kínálunk emelkedő orsóval a víz, a szennyvíz és a tűzvédelmi alkalmazásokhoz.

Videó

Tolózárak

Animáció a vízellátáshoz, a gázellátáshoz, a szennyvízkezeéshez ésa tűzvédelemhez szolgáló tolózárak tulajdonságairól és azok variációiból.

Brosúra letöltése

AVK International termékkínálat

Egy rövid bemutatkozás az AVK International részéről és egy áttekintés a termékkínálatról a vízellátás, szennyvíz kezelés, gázellátás és tűzvédelmi területeken.